Grøn teknologi giver ro i Østre Anlæg

Lydsvagt el-køretøj med banebrydende brændselscelle-teknologi afløser larmende dieseltruck hos Københavns Teknik- og Miljøforvaltning, og giver ro i Østre Anlæg.
En gåtur i Østre Anlæg skal helst være fredelig og afslappende, og man skal højst forstyrres af en let susen i træerne fra kong vinter. Men der er altid et træ, der skal trimmes, blade der skal fejes sammen eller affald, der skal køres væk. Larmen fra arbejdsredskaberne er et nødvendigt onde, når gartnerne fra Københavns Teknik- og Miljøforvaltning skal vedligeholde parkområderne.
 
Fremover kan gæsterne i Østre Anlæg dog nyde en gåtur i ro og mag, selvom gartnerne arbejder i parken. De har nemlig taget et nyt lydsvagt el-køretøj i brug, der kører på metanoldrevne brændselsceller. Eco-trucken med den miljøvenlige teknologi afløser en ældre dieseltruck, der både oser og støjer.
 
Et rullende kraftværk
Den danskudviklede EcoMotion Truck, som den kaldes, kører på metanoldrevne brændselsceller. Metanolen, bedre kendt som træsprit, omdannes til brint i truckens såkaldte ’brintreformer’, og brinten fødes herefter ind i brændselscellerne, der løbende og lydløst oplader de indbyggede batterier i arbejdskøretøjet. På den måde er trucken et rullende kraftværk, som kan lagre strøm til både fremdrift og gartnernes el-værktøjer, der kan tilsluttes truckens strømudtag.
 
Danny Mick, specialarbejder i Københavns Teknik- og Miljøforvaltning, fortæller:” Kommunen har jo et mål om, at vi skal have flere gæster i vores parker, og de skal være her i dobbelt så lang tid. Til det formål er en truck, som denne her, genial, fordi den ikke forstyrrer gæsterne. Desuden er det en stor fordel for os, at vi ikke skal køre rundt med el-generatorer til vores el-værktøjer. Nu kan vi bare tilslutte hækkeklipperen direkte til trucken og gå i gang med arbejdet”.
 
Bag lanceringen af det klimavenlige arbejdskøretøj står konsortiet EcoMotion, som består af: GMR Maskiner, der bygger arbejdskøretøjet, energiselskabet OK, som leverer brændstof, Serenergy A/S, der udvikler og fremstiller brændselsceller og Teknologisk Institut, som varetager opgaver omkring opbygning, tests af truckens teknologi.
 
Københavns 9. brintkøretøj
Ecomotion Trucken er det 9. køretøj med indbygget brintteknolgi, Københavns Kommune tager i brug i målet om at blive CO2-neutral i 2025. Henning Schmidt, koordinator for brint- og brændselscelleteknik i Københavns Kommune, fortæller: ”I 2025 er målet, at 11 % af CO2-reduktionerne i København kommer fra transportsektoren, og det bidrager demonstrationer af klima- og miljøvenlige køretøjer til. Ecomotion Trucken passer perfekt ind i vores brintstrategi, fordi den er CO2-neutral og NOx- og partikeludledningen undgås. Og så er den et fornuftigt og brugbart arbejdsredskab til fordel for vores medarbejdere i Kommunen og gæsterne i Østre Anlæg”.
 
Foruden Københavns Kommune har Holstebro Kirkegårde og Aalborg Zoo ligeledes købt en af de 100 % danskudviklede Ecomotion Trucks, og den er på vej til at blive en dansk eksportsucces i Tyskland.
 
Ifølge Nicolai Zarganis, sekretariatschef i Energistyrelsen, repræsenterer EcoMotion Trucken en vigtig milepæl inden for udviklingen af fremtidens køretøjer:
”Brændselscelleteknologien har et stort potentiale på transportområdet, men den har været lang tid undervejs. Det er derfor glædeligt, at det er lykkedes for Ecomotion at integrere den metanoldrevne brændselscelle-teknologi i et arbejdskøretøj og nå frem til et køreklart produkt. Det er et vigtigt skridt mod at gøre brændselsceller kommercielle og bidrage til en fremtid uafhængig af fossile brændsler”.
  
Metanol kan være fremtidens brændstof
Svend Lykkemark Christensen, Sekretariatschef hos OK a.m.b.a., forklarer, at metanol, der omdannes til brint i brændselsceller, ikke kun giver en meget lydsvag drift, og sparer miljøet for CO2, kulbrinter og partikelforurening: ” Metanolen er en potentiel erstatning for de fossile brændstoffer, fordi det både har en miljømæssig gevinst, og så er det et flydende brændstof, der vil kunne håndteres i de eksisterende distributionssystemer. EcoMotion er et godt eksempel på, hvordan metanol og brændselsceller kan fungere i et køretøj i praksis”, forklarer Svend Lykkemark.