Fra ídé til virkelighed


Behovet for EcoMotion:
Behovet for et køretøj, som transportabelt kraftværk med lang rækkevidde var for os at se stort og allerede i år 2003 begyndte vi at undersøge muligheden for at dække dette behov på en fremtidssikret og nutidig facon. Tilbagemeldingen fra GMR’s kunder bekræftede os i behovet for høj ydelse og lang rækkevidde.

Fra idé til virkelighed:
Indledningsvis besluttede vi os for at tage udgangspunkt i den nyeste udvikling af GMR el-drevne trucks bestående af et robust og modulopbygget chassis, lydløst træk på begge baghjul, servostyring og hydraulisk lad der kan drejes og tippes til begge sider. For at opnå længere køretid og rækkevidde besluttedes at udvikle trucken med miljøvenlige brændselsceller, der ved en lydløs proces laver brændstof om til elektricitet. Som brændstof valgtes methanol, der er meget lettere at håndtere end brint, som de første GMR trucks med brændselsceller anvendte. Brændselscellerne, der fungerer som ”range extenders”, er integrerede i køretøjets sædekasse, hvor methanol tanken også befinder sig.
Den færdige prototype
Resultatet ses i dag i form af en prototype, et el-drevet køretøj der til fulde opfylder specifikationerne fra kunderne; fleksibelt, miljøvenligt, økonomisk og med kapacitet til tunge arbejdsopgaver uden at være begrænset af batteriets kapacitet. Køretiden ved intensiv drift kan øges fra typisk tre timer op til tre dage, afhængigt af konfiguration.

GMR-maskiner og alle øvrige involverede var stolte af at kunne præsentere det første EcoMotion køretøj i Aalborg Zoo den 9. juni (se pressemeddelelsen her).

Den færdige EcoMotion Truck
D. 15. december 2011 kunne vi præsentere den endelige udgave af EcoMotion-trucken, som du kan se herunder



Den færdigudviklede EcoMotion Truck har knækstyring og træk på alle fire hjul, og det gør den til et perfekt redskab til fx kirkegårde.




Basistegning fra Teknisk Afd.
 
Prototypen marts 2010

Det færdige resultat